НОВИНИ

Водіям в Україні доведеться частіше міняти права

Верховна Рада планує ухвалити закон, відповідно до якого термін дії водійського посвідчення пропонується скоротити з теперішніх 30 років до 5-10. Про це пише «РБК-Україна».

Як зазначається у пояснювальній записці, документ покликаний гармонізувати категорії транспортних засобів, а також нормувати мінімальний і максимальний вік допуску до керування певними категоріями транспорту.

Своєю чергою гармонізація категорій зумовила потребу доповнити закон «Про дорожній рух». Нові правила також стосуватимуться терміну дії посвідчення водія, призупинення, відновлення прав, обміну й визнання їх недійсними.

Законопроєкт також передбачає, що водійські посвідчення, оформлені до набрання чинності новим законом, діють до закінчення терміну, але не пізніше 19 січня 2033 року, і не підлягають обов’язковому обміну, крім випадків, передбачених законодавством.

Нова категорія у правах

Зокрема законопроєкт пропонує запровадити нову категорію AM для мопедів (двох або триколісних), максимальна швидкість яких не перевищує 45 км/год. Об’єм двигуна при цьому не повинен перевищувати 50 см3, для мопедів з електродвигуном – максимальна потужність не більше 4 кВт.

До цієї категорії належать легкі квадроцикли – чотириколісні транспортні засоби, маса яких не перевищує 350 кг, а максимальна швидкість не перевищує 45 км/год, робочий об’єм двигуна – до 50 см3 (потужність не більше 4 кВт для електродвигуна).

На сьогодні мопеди й моторолери належать до категорії А1, а трицикли й квадроцикли – до B1.

Відповідно, уточнюються й деякі інші категорії. А1 – мотоцикли з коляскою або без, з максимальною швидкістю вище 45 км/год та/або об’ємом двигуна більше 50 см3, але не більше 125 см3, потужність яких не перевищує 11 кВт. Сюди належать трицикли, які незалежно від установки мають потужність до 15 кВт.

А2 – мотоцикли з коляскою або без, максимальна швидкість яких вище за 45 км/год та/або об’єм двигуна перевищує 50 см3, потужність перевищує 11 кВт, але не більше від 35 кВт.

А – мотоцикли з коляскою або без, максимальна швидкість яких перевищує 45 км/год на годину та/або об’єм двигуна перевищує 50 см3, потужність – понад 35 кВт. Сюди належать трицикли з потужністю вище за 15 кВт.

В1 – квадроцикли з масою не вище 400 кг (550 кг для вантажних) без урахування маси акумуляторних батарей при використанні електродвигуна. Потужність силової установки незалежно від типу не вище від 15 кВт.

Решта категорій залишаються незмінними. Керувати транспортними засобами може особа, яка має права водія відповідної категорії. Однак за умови, що дію водійського посвідчення не призупинено.

Вікові правила виглядають так:

· АМ, А1 – з 16 років,

· А2, В1, В, ВE, С1, С1Е – з 18 років,

· А – з 20 років (з навичками управління А2 не менше 2 років) або з 24 років (без вимоги про навички),

· А (трицикли) – з 21 року,

· З, РЄ – з 21 року або з 18 років (за наявності документа про професійну компетентність для перевезення вантажів або про професійну освіту),

· D1, D1E, Тm (трамвай), Tb (тролейбус) – з 21 року,

· D, DE – з 24 років або 21 року (за наявності документа про професійну компетентність для перевезення вантажів або про професійну освіту).

Тим часом військовослужбовцям, поліцейським, рядовим та іншим особам зі складу служби цивільного захисту права на категорію С можуть бути надані при досягненні 18 років, на категорію D – з 21 року.

Посвідчення водія, видані для категорій А1, А2 і А, підтверджують право на управління AM. Для категорії A2 – на управління А1. Для категорій A, B, C, D – підтверджують право управління A1, A2, B1, C1, D1.

У разі якщо практичний іспит здається на транспортному засобі з автоматичною коробкою передач, інформація про це зазначається у правах. Посвідчення водія з такою інформацією дає право на керування транспортними засобами категорій А1, А2, А, B, BE, В1, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E тільки з автоматичною коробкою.

Терміни дії

При цьому термін дії прав водія становитиме:

· для АМ, А1, А2, А, В1, В та ВЕ – 10 років,

· для C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tb і Tm – 5 років.

Термін дії прав водія на категорії АМ, А1, А2, А, В1, В, С1, С, виданих уперше, обмежений двома роками.

Як зазначається, дія прав припиняється за два роки (для виданих уперше), якщо права видавалися на підставі підроблених документів. А інформація про потребу здати посвідчення надсилається протягом 15 робочих днів рекомендованим листом.

Недійсні права, крім тих, термін дії яких минув, поліція вилучає й відправляє до територіального органу МВС.

Зверніть увагу, що посвідчення водія вважається недійсним:

· якщо минув термін дії,

· якщо втрачено чи знищено,

· якщо видано права іншої держави,

· якщо людина не з’явилася за водійським посвідченням, виданим уперше, або не обміняла протягом 1 року з дня виникнення підстав для обміну.

Право обміну

Серед іншого, законопроєкт передбачає, що у разі закінчення терміну дії посвідчень водії мають обміняти їх. Тобто через 5 або 10 років залежно від категорії.

Так, обмін посвідчень водія, виданих уперше, здійснюється через два роки без складання іспитів за умови, що людина не здійснила понад 2 адміністративні порушення Правил дорожнього руху. Якщо порушень три і більше – потрібна повторна здача теорії й практики.

У тому разі якщо людина протягом року з дня закінчення терміну дії не обміняла посвідчення, обмін проводиться лише після складання теоретичного й практичного іспитів у територіальному органі МВС.

Крім того, обов’язковою умовою обміну є підтвердження відсутності медичних протипоказань до керування транспортними засобами відповідних категорій, оформлене не раніше ніж за 3 місяці до дня обміну.

На додаток до цього документ передбачає перевірку фізичного й психологічного стану. Вигляд і періодичність залежатимуть від категорії посвідчення. Тим, кого багато разів штрафували за порушення ПДР, доведеться наново складати іспити.

При цьому посвідчення, видані до набуття чинності законом, будуть дійсними до 19 січня 2033 року, після чого їх потрібно обміняти.

Як зазначається, законопроєкт №8082 зареєстрували ще у вересні 2022 року. Профільний комітет ВР з питань транспорту та інфраструктури підтримав його у листопаді. Його внесли до порядку денного у лютому 2023 року. Відтоді він очікує на розгляд у сесійній залі. Про те, коли його винесуть на голосування, наразі невідомо.
Новини